Κυριακή, 18 Ιουνίου 2017

ΣΙΔΩΝΟΣ ΘΕΑ +1

ΣΙΔΩΝΟΣ ΘΕΑ
Θα μπορούσε να είναι ο Δίας, πλάι στη θεά της Σιδώνας. Αυτόν ονοματίζει η επίσημη περιγραφή. Θα ήταν όμως βλασφημία, να είναι ο Δίας σε δεύτερο πλάνο, ακόμα κι αν θεά της πόλης ήταν η Ήρα. Παρέλειψε ακόμα ο χαράκτης να μας δείξει την άκρη του δάφνινου στεφανιού, που χαρακτήριζε τον Δία. Τον έκανε επίσης άσχημο, με γαμψή μύτη. Ήταν άραγε αυτά αρκετά, ώστε οι αρχαίοι να μην αναγνωρίζουν τον Δία; Θα έλεγε κανείς, ότι εκεί απεικονίζεται ο ΦΙΛΙΠΠΟΣ. Αυτού, οπωσδήποτε η θέση ήταν σε δεύτερο πλάνο και δεν έχει την εξιδανικευμένη μορφή θεού. Θεά της πόλης βέβαια, όπως και δεκάδων άλλων πόλεων, ήταν η ΟΛΥΜΠΙΑΔΑ. Αυτό δικαιολογεί τη σχέση ζευγαριού που απεικονίζεται κατ αυτόν τον τρόπο.
Γιατί όμως αυτή η αναφορά του Φιλίππου στην Σιδώνα; Η Αμφίπολι, όπου ο Φίλιππος λατρευόταν γιατί ήταν δική του πόλη, φαίνεται να είχε ιδιαίτερους λατρευτικούς δεσμούς με την Σιδώνα. Αυτό αποδεικνύει ο μύθος της αρπαγής της Ευρώπης, που έγινε στη Σιδώνα (3) και αποτέλεσε επίσης νομισματικό θέμα στην Αμφίπολι (4).
ΣΥΝΕΧΙΖΕΤΑΙ

ΣΙΔΩΝΟΣ ΘΕΑ (ΣΥΝΕΧΕΙΑ)
Είμαστε υποχρεωμένοι να αναγνωρίζουμε τους θεούς ή τους επιφανείς θνητούς, από τα γνωρίσματα που για το λόγο αυτό πρόσθετε ο χαράκτης. Στον κανόνα αυτό δεν υπήρχαν εξαιρέσεις.
Πάλι σε Σιδώνος νόμισμα, ο Δίας με το δάφνινο στεφάνι, είναι σε πρώτο πλάνο. Πίσω η Ίσιδα με το χαρακτηριστικό στέμμα και στάχυ για να γνωρίζουμε ότι είναι ταυτισμένη με την Δήμητρα. Αν η Δήμητρα - Ίσιδα ήταν στην ιεραρχία ανώτερη του Διός, τότε αυτή θα ήταν σε πρώτο πλάνο. Είναι ο ίδιος κανόνας, που απαιτεί τον επιφανέστερο να είναι στον εμπροσθότυπο του νομίσματος.
Δεν θα υπήρχε λόγος να γράφω τέτοια, αν τα πανεπιστήμια δίδασκαν το μάθημα της αναγνώρισης παραστάσεων. Τότε στην ανασκαφή της Αμφίπολης, δεν θα γινόταν λόγος για Καρυάτιδες, Περσεφόνη, Πλούτωνα, αρπαγή και άλλα «πράσινα άλογα».

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου