Δευτέρα, 9 Ιανουαρίου 2017

ΤΑ ΝΟΜΙΣΜΑΤΑ ΤΗΣ ΔΩΔΩΝΗΣ +2+3

ΤΑ ΝΟΜΙΣΜΑΤΑ ΤΗΣ ΔΩΔΩΝΗΣ
Υπάρχει μια πολύ σημαντική ομάδα νομισμάτων, που από αδυναμία αναγνώρισης είναι στο περιθώριο. Πρόκειται για τα νομίσματα του μαντείου της Δωδώνης. Όλα φέρουν ένα μονόγραμμα, το οποίο δεκαετίες πριν ερμηνεύτηκε σαν ΠΑΡΟΡΕΙΑ. Εν τω μεταξύ κανείς από τους «ειδικούς» δεν συνέκρινε ούτε και προβληματίστηκε από την συγκεκριμένη θεματολογία και τα ιερά σύμβολα που υπήρχαν πάνω σε αυτά τα νομίσματα.
Το μονόγραμμα όπως φαίνεται στο νόμισμα (1), απαρτίζεται φαινομενικά από Π, Α και Ρ. Έτσι δόθηκε η ερμηνεία της Παρόρειας. Επρόκειτο για μια ασήμαντη περιοχή, που σε καμιά περίπτωση δεν δικαιολογούσε κοπή νομισμάτων. Το μονόγραμμα υπήρξε μια εναλλακτική του διγράμματος Α Π (2) και ολόκληρης της επιγραφής Α Π Ε Ι Ρ Ω Τ Α Ν (3). Ακόμα ένα λάθος των «ειδικών», υπήρξε η χρονολόγηση αυτών των νομισμάτων. Νομίσματα του Λυσίμαχου και του Δημητρίου του πολιορκητή που φέρουν το ίδιο μονόγραμμα, τοποθετούν την χρονολόγηση ανάμεσα στο 310 και 280 π. Χ.. Οι «ειδικοί» τα τοποθέτησαν έναν αιώνα αργότερα, ώστε να ταιριάζει καλύτερα η θεωρία της Παρόρειας.
Δεν είμαι βέβαιος αν το γεγονός ήταν τυχαίο, όμως τα νομίσματα αυτά αποδεικνύουν την ύπαρξη Καβειρίου στην Δωδώνη, όπως και παράλληλο ιερό στην Αμφίπολη (μαντείο και Καβείριο).
ΣΥΝΕΧΙΖΕΤΑΙ
ΤΑ ΝΟΜΙΣΜΑΤΑ ΤΗΣ ΔΩΔΩΝΗΣ (ΣΥΝΕΧΕΙΑ) 2
Θα μπορούσαμε άνετα να τα χαρακτηρίσουμε, νομίσματα της Ολυμπιάδας. Πρόκειται για μια σπάνια νομισματική σειρά με αετούς (1), που κόπηκε στην Αμφίπολι. Αυτά υπήρξαν πρότυπο για τα νομίσματα που κόπηκαν αργότερα στο μαντείο της Δωδώνης (2,3). Βλέποντας τα νομίσματα, θα έλεγε κανείς ότι τα ιερά Δωδώνης και Αμφίπολης, ήταν αδέλφια. Και τα δυο ιερά, ήταν μαντεία και Καβείρια μαζί. Αψευδείς μάρτυρες γι αυτό, το μονόγραμμα της Αμφίπολης στο ΑΠΕΙΡΩΤΑΝ νόμισμα (3), όπως και ο πυρσός, πάλι της Αμφίπολης σε ανάλογο ΑΠΕΙΡΩΤΑΝ νόμισμα (2).
Δεν υπάρχει αμφιβολία, ότι το νεοσύστατο μαντείο στην Αμφίπολι, είχε πρότυπο αυτό της Δωδώνης. Αυτό έγινε με ευθύνη της Ολυμπιάδας, της οποίας ήταν γνωστοί οι δεσμοί που την συνέδεαν με την Δωδώνη. Το ίδιο έγινε και με το πιθανότατα νεοσύστατο από την Ολυμπιάδα Καβείριο στη Δωδώνη. Το δηλωτικό των μεγάλων θεών (Θ) θήτα (4) και η λατρεία της Δήμητρας όπως φανερώνει το στάχυ (5), δεν αφήνουν αμφιβολία για την ύπαρξη Καβειρίου εκεί. Άλλωστε και μόνο η παρουσία του αετού, προδίδει λατρεία του υπέρτατου των μεγάλων θεών Ήλιου
ΣΥΝΕΧΙΖΕΤΑΙ.
ΤΑ ΝΟΜΙΣΜΑΤΑ ΤΗΣ ΔΩΔΩΝΗΣ 3
Αρμόδια λοιπόν για τα μαντεία σε Δωδώνη και Αμφίπολι, η Ολυμπιάδα. Αυτό συμβολίστηκε σε νομίσματα της Αμφίπολης με δυο κατά πρόσωπο αετούς, ένας για κάθε μαντείο. Μαζί στα νομίσματα τα σύμβολα των μεγάλων θεών που εκπροσωπούνταν στο τοπικό, αλλά και γενικότερα σε όλα τα Καβείρια.
1. ΠΡΩΡΑ ΚΑΡΑΒΙΟΥ (1) Η ναυτική προστασία ήταν κύριο μέλημα για ένα Καβείριο. Για την Aμφίπολι όπου ελλιμενιζόταν ο Μακεδονικός στόλος, υπήρχε ένας λόγος περισσότερο. Ο Ποσειδώνας συμβολιζόταν με τρίαινα ή με πρώρα. 
2. ΟΚΤΑΚΤΙΝΟ ΑΣΤΕΡΙ & ΔΑΦΝΙΝΟ ΣΤΕΦΑΝΙ. Κάθε Καβείριο θεωρούνταν Απολλώνιος χώρος, καθότι ο Απόλλωνας αντανακλούσε στον υπέρτατο ήλιο. Το 8ακτινο (2) συμβόλιζε τον Απόλλωνα, όπως και το στεφάνι (3).
3. ΚΗΡΥΚΕΙΟ (4). Συμβόλιζε τον Ερμή και ήταν το κυριότερο σύμβολο του Δυισμού (χθόνιο και επουράνιο) που ίσχυε στα Καβείρια.
4. ΡΟΔΟ (5). Συμβόλιζε τον Ήλιο, εξ ου και ο ρόδακας. Ο υπέρτατος των μεγάλων θεών.



Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου