ΤΗΣ ΙΕΡΑΣ ΚΑΙ ΕΥΓΕΝΟΥΣ ΑΜΦΙΠΟΛΗΣ
Είναι αδύνατον να αποκαλύψει κανείς τα ιστορικά δεδομένα της Αμφίπολης, αν προηγουμένως δεν ανακαλύψει το «ρόλο» της πόλης στα αρχαία χρόνια. Το ότι δεν της αποδόθηκαν τα προσωνύμια του τίτλου, δεν αποτελεί ελαφρυντικό σε αυτούς που δεν ανακάλυψαν τίποτα. Εκεί υπήρξε το κεντρικό Καβείριο, μιας λατρείας που αναβίωσε η Ολυμπιάδα και γνώρισε μεγάλη ανάπτυξη στους αιώνες που ακολούθησαν. Η βασιλική τυποποιημένη νομισματοκοπία του Φιλίππου και του Αλεξάνδρου, όπως εκδηλώθηκε στην Αμφίπολη, δεν επέτρεψε άμεσα να βγει αυτό προς τα έξω. Η ιερότητα της πόλης που αφετηρία είχε την Ολυμπιάδα, εκδηλωνόταν με συμβολισμούς επάνω σε αυτά τα νομίσματα. Αν την ίδια εποχή η Αμφίπολη έκοβε αυτόνομα νομίσματα, τότε οι πληροφορίες για την ιερή δομή της πόλης θα ήταν άμεσες.
Αυτό που δεν έγινε όμως στην Αμφίπολη, έγινε σε δεκάδες πόλεις της ανατολής και ειδικότερα σε καθαρά Μακεδονικά κέντρα. Εκεί το πρότυπο για τα Καβείρια ιερά και τους συντελεστές τους, ερχόταν κατ ευθείαν από την Αμφίπολη.
Πραγματική «ΑΜΦΙΠΟΛΗ ΤΗΣ ΑΝΑΤΟΛΗΣ» υπήρξαν οι Αιγαιές της Κιλικίας. Από τον Αλέξανδρο που ιδρύθηκε, έως και τα ύστερα Ρωμαϊκά χρόνια διακήρυττε την καταγωγή της, ΠΟΛΕΩΣ ΜΑΚΕΔΟΝΙΚΗΣ ΕΥΓΕΝΟΥΣ όπως αναγράφεται σε νόμισμα του αυτοκράτορα Καρακάλλα (2) και την ιερότητά της, ΤΗΣ ΙΕΡΑΣ ΚΑΙ ΑΥΤΟΝΟΜΟΥ σε αυτόνομο νόμισμα των Ελληνιστικών χρόνων (1). Απόλυτα κυρίαρχο θέμα στα αυτόνομα Ελληνιστικά νομίσματα, ήταν η Ολυμπιάδα, που νεκρή πλέον αναγορεύτηκε σε θεά της πόλης (1). Μαζί της στο πίσω μέρος, πάντα ο Βουκεφάλας (1)…..
ΣΥΝΕΧΙΖΕΤΑΙ
Για περισσότερες δημοσιεύσεις:
http://perixpangaionepeiros.blogspot.gr/…/07/blog-post_23.h…
Αυτό που δεν έγινε όμως στην Αμφίπολη, έγινε σε δεκάδες πόλεις της ανατολής και ειδικότερα σε καθαρά Μακεδονικά κέντρα. Εκεί το πρότυπο για τα Καβείρια ιερά και τους συντελεστές τους, ερχόταν κατ ευθείαν από την Αμφίπολη.
Πραγματική «ΑΜΦΙΠΟΛΗ ΤΗΣ ΑΝΑΤΟΛΗΣ» υπήρξαν οι Αιγαιές της Κιλικίας. Από τον Αλέξανδρο που ιδρύθηκε, έως και τα ύστερα Ρωμαϊκά χρόνια διακήρυττε την καταγωγή της, ΠΟΛΕΩΣ ΜΑΚΕΔΟΝΙΚΗΣ ΕΥΓΕΝΟΥΣ όπως αναγράφεται σε νόμισμα του αυτοκράτορα Καρακάλλα (2) και την ιερότητά της, ΤΗΣ ΙΕΡΑΣ ΚΑΙ ΑΥΤΟΝΟΜΟΥ σε αυτόνομο νόμισμα των Ελληνιστικών χρόνων (1). Απόλυτα κυρίαρχο θέμα στα αυτόνομα Ελληνιστικά νομίσματα, ήταν η Ολυμπιάδα, που νεκρή πλέον αναγορεύτηκε σε θεά της πόλης (1). Μαζί της στο πίσω μέρος, πάντα ο Βουκεφάλας (1)…..
ΣΥΝΕΧΙΖΕΤΑΙ
Για περισσότερες δημοσιεύσεις:
http://perixpangaionepeiros.blogspot.gr/…/07/blog-post_23.h…
ΤΗΣ ΙΕΡΑΣ ΚΑΙ ΕΥΓΕΝΟΥΣ ΑΜΦΙΠΟΛΕΩΣ (ΑΙΓΑΙΕΣ) συνέχεια
Είναι παράξενος ο συνδυασμός Ολυμπιάδας και Βουκεφάλα, όμως μετά την απόδειξη ότι το άγαλμα του Βουκεφάλα υπήρξε μέσα στο μαντείο και προσκύνημα του Φιλίππου στην Αμφίπολη, ο συνδυασμός ήταν απόλυτα εύστοχος. Πολύ σπανιότερα στις Αιγαιές, έχουμε και τον ίδιο τον Αλέξανδρο μαζί με το άλογό του (1). Αν και δεν είναι απόδειξη, είναι καταπληκτικό το πόσο μοιάζουν τα άλογα του νομίσματος (1) και του αγάλματος (4).
Δεν παρέλειψαν εκεί να υποδείξουν δια του συμβόλου (2) και το χώρο όπου υπήρχε ο Βουκεφάλας στην Αμφίπολη. Είναι ο συμβολισμός της ανατολής του ήλιου, από την κορυφή ενός τριγώνου. Μεγάλο ενδιαφέρων έχει η κάθετος γραμμή από την κορυφή στη βάση του τριγώνου (2) Θα μπορούσε να είναι κάτι σαν αγωγός, που τροφοδοτούσε την πηγή φωτός (φάρο) στην κορυφή. Άλλωστε στο κέντρο της βάσης που θεωρήθηκε ότι ήταν του λιονταριού, βρέθηκε οπή διαμέτρου 1,20 μέτρου.
Στην Αμφίπολη έναν αιώνα νωρίτερα, τα ίδια συμβολίστηκαν όπως φαίνονται στο νόμισμα (3). Η ανατολή του ήλιου εκεί, συμβολιζόταν δια του Α. Υπήρξαν λοιπόν οι Αιγαιές, η ΙΕΡΗ πόλη της ανατολής. Όπως τα δια των συμβόλων ιερά τετράδραχμα Φιλίππου και Αλεξάνδρου στην Αμφίπολη, έτσι και η ιερή θεματολογία στα νομίσματα των Αιγαιών. Ουσιώδης λεπτομέρεια που έκανε τη διαφορά, ήταν τα εν ζωή νομίσματα της Ολυμπιάδας στην Αμφίπολη, που στις Αιγαιές ήταν μεταθανάτια αυτής. Εκεί στην ανατολή, στα πλαίσια της ιερής μνήμης, τα πράγματα ήταν πιο ξεκάθαρα……
Δεν παρέλειψαν εκεί να υποδείξουν δια του συμβόλου (2) και το χώρο όπου υπήρχε ο Βουκεφάλας στην Αμφίπολη. Είναι ο συμβολισμός της ανατολής του ήλιου, από την κορυφή ενός τριγώνου. Μεγάλο ενδιαφέρων έχει η κάθετος γραμμή από την κορυφή στη βάση του τριγώνου (2) Θα μπορούσε να είναι κάτι σαν αγωγός, που τροφοδοτούσε την πηγή φωτός (φάρο) στην κορυφή. Άλλωστε στο κέντρο της βάσης που θεωρήθηκε ότι ήταν του λιονταριού, βρέθηκε οπή διαμέτρου 1,20 μέτρου.
Στην Αμφίπολη έναν αιώνα νωρίτερα, τα ίδια συμβολίστηκαν όπως φαίνονται στο νόμισμα (3). Η ανατολή του ήλιου εκεί, συμβολιζόταν δια του Α. Υπήρξαν λοιπόν οι Αιγαιές, η ΙΕΡΗ πόλη της ανατολής. Όπως τα δια των συμβόλων ιερά τετράδραχμα Φιλίππου και Αλεξάνδρου στην Αμφίπολη, έτσι και η ιερή θεματολογία στα νομίσματα των Αιγαιών. Ουσιώδης λεπτομέρεια που έκανε τη διαφορά, ήταν τα εν ζωή νομίσματα της Ολυμπιάδας στην Αμφίπολη, που στις Αιγαιές ήταν μεταθανάτια αυτής. Εκεί στην ανατολή, στα πλαίσια της ιερής μνήμης, τα πράγματα ήταν πιο ξεκάθαρα……
ΣΥΝΕΧΙΖΕΤΑΙ
Για περισσότερες δημοσιεύσεις:
http://perixpangaionepeiros.blogspot.gr/…/07/blog-post_71.h…
Για περισσότερες δημοσιεύσεις:
http://perixpangaionepeiros.blogspot.gr/…/07/blog-post_71.h…
ΤΗΣ ΙΕΡΑΣ ΚΑΙ ΕΥΓΕΝΟΥΣ ΑΜΦΙΠΟΛΕΩΣ – ΕΚΣΤΡΑΤΕΙΑ
Σε απόλυτη αρμονία με τα ιερά νομίσματα Αμφίπολης, Αιγαιών και Κυζίκου, έρχεται και η ζωγραφική της ζωφόρου «Καστά». Ανάλογα την εποχή, οι παραστάσεις είναι συμβολικές ή πραγματικές. Όμως πάντα εννοούν το ίδιο πράγμα. Ας ερμηνεύσουμε λοιπόν με βάση τα νομίσματα, το κομμάτι της ζωφόρου (δεξιά προς αριστερά) που αποκάλυψε η ανασκαφή στο μνημείο της Αμφίπολης.
Από την πυραμίδα του φωτός ή του ανατέλλοντος ηλίου (όπως και στο νόμισμα) εξέρχεται η ιέρεια και δίνει χρησμό νικηφόρο (νίκη που ίπταται). Στο νόμισμα, η πυραμίδα που συμβόλιζε όλο το Καβείριο ιερό, περιορίζεται μόνο στον εσώτατο χώρο του μαντείου. Έτσι και εκεί έχουμε την ίδια διαδικασία. Τα Μακεδονικά όπλα δέχονται την ευλογία και ο αγγελιοφόρος μεταφέρει τον χρησμό.
Τα Καβείρια ιερά πρωτίστως παρείχαν ναυτική προστασία. Έτσι ο Ποσειδώνας που διακρίνεται επάνω στην πηγή φωτός (φάρο) στο νόμισμα, παρέχει την προστασία του στο στόλο που διακρίνεται στο νόμισμα, αλλά και στη ζωφόρο. Στη ζωφόρο δεν ήταν απαραίτητη η απεικόνιση του Ποσειδώνα, γιατί η ιδιότητα του Καβειρίου ήταν αυτονόητη. Στο νόμισμα διακρίνεται και η φωτιά στο κέντρο του φάρου.
Έτσι ο ιππέας Αλέξανδρος, σε νόμισμα και ζωφόρο, ξεκινά για την ανατολή. Άρματα (ζωφόρος) και πεζέταιροι (νόμισμα) τον ακολουθούν και έχουν την προστασία του Ηρακλή (ζωφόρος).
ΣΥΝΕΧΙΖΕΤΑΙ
Από την πυραμίδα του φωτός ή του ανατέλλοντος ηλίου (όπως και στο νόμισμα) εξέρχεται η ιέρεια και δίνει χρησμό νικηφόρο (νίκη που ίπταται). Στο νόμισμα, η πυραμίδα που συμβόλιζε όλο το Καβείριο ιερό, περιορίζεται μόνο στον εσώτατο χώρο του μαντείου. Έτσι και εκεί έχουμε την ίδια διαδικασία. Τα Μακεδονικά όπλα δέχονται την ευλογία και ο αγγελιοφόρος μεταφέρει τον χρησμό.
Τα Καβείρια ιερά πρωτίστως παρείχαν ναυτική προστασία. Έτσι ο Ποσειδώνας που διακρίνεται επάνω στην πηγή φωτός (φάρο) στο νόμισμα, παρέχει την προστασία του στο στόλο που διακρίνεται στο νόμισμα, αλλά και στη ζωφόρο. Στη ζωφόρο δεν ήταν απαραίτητη η απεικόνιση του Ποσειδώνα, γιατί η ιδιότητα του Καβειρίου ήταν αυτονόητη. Στο νόμισμα διακρίνεται και η φωτιά στο κέντρο του φάρου.
Έτσι ο ιππέας Αλέξανδρος, σε νόμισμα και ζωφόρο, ξεκινά για την ανατολή. Άρματα (ζωφόρος) και πεζέταιροι (νόμισμα) τον ακολουθούν και έχουν την προστασία του Ηρακλή (ζωφόρος).
ΣΥΝΕΧΙΖΕΤΑΙ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου