Τρίτη 5 Απριλίου 2016

ΤΟ ΣΥΝΔΡΟΜΟ «ΠΑΛΑΓΓΙΑ»


Asterios Tsintsifos έως  · 
Ο Asterios Tsintsifos 

 Κατά τους κτυπημένους από το σύνδρομο δηλαδή, επρόκειτο για ανεξερεύνητα εδάφη, όπου πρώτη φορά ήρθαν Ρωμαίοι και άρχισαν πυρετωδώς να κτίζουν πόλεις. Το Ρωμαϊκό σημείο εκκίνησης της ιστορίας λοιπόν, είναι το κύριο σύμπτωμα του συνδρόμου. Αυτό στα αρχικά στάδια, γιατί μετά το σημείο εκκίνησης γίνεται Βυζαντινό με τάση να καταλήξει Οθωμανικό. Στο προχωρημένο στάδιο φυσικά, το σύνδρομο είναι αθεράπευτο. Μέσα στην παραζάλη του συνδρόμου λοιπόν για τους πάσχοντες, δεν υπάρχουν κλασικά και Ελληνιστικά χρόνια.
Δεν είναι γνωστό πως ονομάζεται το σύνδρομο αυτό στην Τουρκία, στην χώρα μας που εν τω μεταξύ έχει μεταφερθεί, πρέπει να ονομαστεί «ΠΑΛΑΓΓΙΑ». Θα προσπεράσω τα όσα ανιστόρητα είπε για την ανασκαφή της Αμφίπολης και θα μείνω μόνο στο τελευταίο ατόπημά της που αφορούσε το άγαλμα της Νίκης της Σαμοθράκης. Είπε κοντολογίς λοιπόν, ότι η χρονολόγηση της Νίκης πρέπει να μεταφερθεί στα Ρωμαϊκά χρόνια γιατί μοιάζει με τα αγάλματα του μεγάλου βωμού στην Πέργαμο.
Η Νίκη της Σαμοθράκης (1) είναι ένα πρώιμο μοτίβο, που χρησιμοποίησαν κατά κόρο ο Λυσίμαχος (323 – 281 π. Χ.) στην Αθηνά Νικηφόρο και ο Δημήτριος ο πολιορκητής (306 – 283 π. Χ.) σε πρώρα από τριήρη (2). Ήταν παραλλαγή της Νίκης που ίσταται, από τα νομίσματα του Μεγάλου Αλεξάνδρου (3). Πρόσφατα μάλιστα, το ίδιο απαράλλακτο μοτίβο εμφανίστηκε στη ζωφόρο του μνημείου στην Αμφίπολη (4). Αν η κυρία Παλαγγιά δεν είχε το μυαλό της μόνο στα ανατολικά, τότε θα εντόπιζε κάτι που μοιάζει περισσότερο στο αντικείμενό μας.
Σαφέστατα η Νίκη της Σαμοθράκης, ήταν προσφορά του Δημητρίου πολιορκητή, μετά την επιτυχημένη του εκστρατεία στην κύπρο (306 π. Χ.). Ήταν το γεγονός που κυρίως χαρακτήρισε την βασιλεία του και γι αυτό το μνημόνευε στα νομίσματά του (2). Αυτή είναι η μια άποψη των αρχαιολόγων, που είναι και η σωστή. Υπάρχει ακόμα μια, που ισχυρίζεται ότι τη Νίκη την προσέφεραν οι Ροδίτες το 191 π. Χ. μετά από νικηφόρα ναυμαχία. Εν τω μεταξύ όμως, το μοτίβο αυτό είχε εξαφανιστεί και τίποτα δεν παραπέμπει στην εκδοχή αυτή. Εκεί λοιπόν που θα έπρεπε να ελεγχθούν οι της δευτέρας άποψης, έρχεται η βαρύτατα χτυπημένη από το σύνδρομο κυρία Παλαγγιά, να μετατοπίσει ακόμα περισσότερο την χρονολόγηση. Είναι τόσο φανερή η αλήθεια, που οι Γάλλοι στο Λούβρο όπου φυλάσσουν την Νίκη, την έχουν όπως στο νόμισμα (2), επάνω σε πρώρα (1).
Η αποκάλυψη της ζωφόρου στο ιερό της Ολυμπιάδας, δείχνει μια Νίκη (4) που σίγουρα υπήρξε το πρότυπο κατασκευής για το άγαλμα της Σαμοθράκης (1). Είναι τόσο εκπληκτική η ομοιότητα, που πλέον ανοίγεται ένα καινούργιο σενάριο. Να είναι η ζωγραφιά και το άγαλμα σύγχρονα, οπότε η χρονολόγηση πηγαίνει στα χρόνια του Αλεξάνδρου. Είχε και ο Αλέξανδρος τους λόγους του για μια τέτοια προσφορά και μάλιστα ακόμα περισσότερους, λόγω σύνδεσης της μητέρας του Ολυμπιάδας με την Σαμοθράκη.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου